#106 Gen Z, social media en crypto: waarom crypto-educatie nu nodig is

Nicole Wong-Swie-San

June 12 2025

Waarom jongeren en jongvolwassenen- behoefte hebben aan betrouwbare informatie over crypto en hoe docenten kunnen helpen

Een groeiende groep jongeren is actief op zoek naar informatie over crypto oa. via social media, vrienden, familie of hun favoriete (f)influencers. Het onderwerp leeft sterk onder Generatie Z (geboren tussen 1997 en 2010). Toch is er nog te weinig uitleg in hun taal, die zowel volledig en contextueel is. In het onderwijs ervaren wij dat het vaak ontbreekt aan kennis, tijd en handvatten om met crypto-educatie aan de slag te gaan.

Crypto-educatie is geen niche-onderwerp voor tech-liefhebbers en snelle geldverdieners. Het raakt aan digitale vaardigheden, financieel bewustzijn en kritisch denken. Gen Z groeit op in een digitale speeltuin met (f)influencers, AI en digitale assets. Een plek waar informatie constant wordt gemanipuleerd. Ze moeten daarom leren hoe ze zich daar verantwoord in kunnen bewegen.

Crypto roept veel vragen bij hen op. De antwoorden zoeken ze op en interpreteren ze zelf in hun eigen online bubbel. Daar is uitleg vaak misleidend of onvolledig. Juist daarom moeten plekken waar jongeren in hun leerproces ondersteund worden, zoals thuis of op school, plekken zijn waar ze veilige, eerlijke en begrijpelijke informatie krijgen.

 

Waarom jongeren behoefte hebben aan betrouwbare informatie over crypto en hoe docenten kunnen helpen_cryptotakkies crypto educatie
Hoe betrouwbaar jongeren informatie ervaren | Bron: AFM

 

Waarom crypto-educatie nu belangrijk is

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) en Kantar hebben in 2025 onderzoek gedaan naar het financieel keuzegedrag en informatie- en kanaalgebruik van Gen Z. Met het onderzoek hebben deze partijen het doel om de informatievoorziening richting Gen Z te optimaliseren.

Uit die onderzoeken blijkt onder andere dat Gen Z:

  • vaker informatie zoekt over crypto dan over bijvoorbeeld hypotheken of verzekeringen.
  • vooral social media gebruikt als bron, maar die zelf als het minst betrouwbaar beoordeelt.
  • het lastig vindt om feiten van meningen te onderscheiden, vooral bij content die via algoritmes wordt aangeboden.
  • zijn eigen kennis overschat en vaak geen kritische vragen durft te stellen.
  • financiële risico’s neemt zonder begeleiding van ouders of docenten.
  • behoefte heeft aan duidelijke uitleg, concrete voorbeelden, persoonlijke verhalen en tools om producten te vergelijken.
  • crypto vaak gepresenteerd krijgt als een manier om snel en makkelijk geld te verdienen.
  • soms belegt met geld dat het niet kan missen. 1 op de 5 gebruikt geld dat eigenlijk voor andere doelen bedoeld is.

 

Wat wij zien in de klas: vragen, drempels en kansen

In onze workshops op scholen zien we het steeds weer: docenten willen hun leerlingen goed begeleiden, maar missen houvast. Ze weten dat crypto leeft onder jongeren, maar voelen zich niet voldoende voorbereid om erover in gesprek te gaan. Begrippen als mining, memecoins en blockchaintechnologie worden als complex en overweldigend ervaren. Veel docenten vragen zich af: waar begin ik, en hoe voorkom ik dat ik verkeerde informatie geef? Sommige docenten zijn sceptisch. Ze zien vooral het misleidende beeld van crypto dat online rondgaat en vragen zich terecht af of dit onderwerp wel past in de klas.

Docenten benoemen de kloof tussen bestaande curricula en de realiteit, en zoeken naar uitleg met context, voorbeelden en praktische handvatten. Ons lesmateriaal, met beeldende analogieën, actuele context en ruimte voor vragen, helpt hen dat gat te overbruggen.

Wat zij nodig hebben, is precies wat jongeren zoeken: toegankelijke educatie die meebeweegt met de tijd.

 

Waarom jongeren behoefte hebben aan betrouwbare informatie over crypto en hoe docenten kunnen helpen_cryptotakkies crypto educatie_2
Waar Gen Z zoekt naar informatie | Bron: AFM

Jongeren willen leren. Maar hoe?

Jongeren zijn nieuwsgierig naar crypto. Niet per se alleen om het financiële aspect, maar om te begrijpen hoe het werkt en wat het betekent voor hun toekomst. Volgens de AFM zoeken jongeren online actief naar financiële informatie, maar ze vinden het moeilijk om betrouwbare bronnen te onderscheiden. Tegelijkertijd blijkt uit onze workshops dat leerlingen vaak verdiepende crypto-vragen hebben, maar zelf ook niet goed weten waar ze moeten beginnen.

Bij het leren over geld en crypto hechten jongeren vooral waarde aan:

  • inhoud die bij hen past: toegankelijk, visueel en herkenbaar
  • ervaringen van anderen: niet alleen theorie, maar ook praktijk
  • veiligheid: weten waar ze betrouwbare informatie vinden
  • eerlijkheid: snappen dat er risico’s zijn, maar ook kansen
  • toepasbaarheid: hoe crypto hun wereld beïnvloedt, vandaag en in de toekomst

 

LEES OOK: WAAROM JONGEREN CRYPTO-ONDERWIJS VERDIENEN EN WAT WIJ DAARVAN LEREN

 

Wat kan je doen als docent, begeleider of ouder?

Jongeren geven aan dat ze behoefte hebben aan betrouwbare informatie over crypto, op plekken en in vormen die bij hen passen. Ze volgen podcasts, scrollen door Instagram en TikTok, en vertrouwen vooral op wat vrienden of familie delen. Als volwassene in hun omgeving speel je dus een belangrijke rol. Je hoeft geen expert te zijn. Wat wel helpt, is nieuwsgierigheid tonen in plaats van afstand houden. Jongeren voelen dat verschil meteen.

Zo kun je die nieuwsgierigheid vormgeven:

  • Vraag waar ze hun informatie vandaan halen en ga zonder oordeel in gesprek.
  • Begin klein. Eén goed gesprek is meer waard dan tien waarschuwingen.
  • Laat zien dat je ook wil leren: luister samen naar een Cryptotakkies podcast, bekijk een uitleg op YouTube of TikTok of lees een van onze blogs. Gebruik de informatie om verder een gesprek te voeren. In onze blogs delen we vaak wat vragen om verder over na te denken.
  • Verken samen tools zoals het MiCAR-register om te ontdekken welke crypto-aanbieders onder toezicht staan, zodat je weet op welke plekken het veiliger is om te experimenteren.

Jongvolwassenen willen serieus genomen worden. Wij ervaren dat als je ze op een open manier begeleidt, je meer impact maakt dan je denkt.

 

In aflevering 46 van de Cryptotakkies podcast doen we een oproep aan docenten. Doe je mee?

 

De volgende stap: samen verder bouwen

Bij Cryptotakkies geloven we dat crypto-educatie niet alleen over technologie of geld gaat, maar over jongeren helpen zich staande te houden in een snel veranderende digitale wereld. Met ons team trainen we docenten in het primair, voortgezet en hoger onderwijs. We geven lessen, bouwen educatieve tools zoals het Node- en miningspel, en ontwikkelen lesmateriaal dat aansluit bij het niveau en de belevingswereld van lerenden.

Wat we zien? De vragen zijn er. De behoefte is duidelijk. Nu is het tijd voor duidelijke antwoorden.

Ben jij docent, mentor of opleider? En wil je weten hoe crypto-educatie een plek kan krijgen in jouw klas of curriculum? We denken graag met je mee. Of je nou klein wil beginnen met een gastles, je school wil aanmelden voor ons workshoptraject, of benieuwd bent hoe we het onderwerp kunnen laten aansluiten op jouw vakgebied. Wij helpen je op weg.

Wij bouwen graag samen aan een generatie die niet alleen meekijkt, maar ook kritisch meedenkt over de toekomst van crypto voor jongeren.

 

Vragen om over na te denken

  • Welke vragen hoor jij van leerlingen of studenten over crypto en digitaal geld?
  • In hoeverre voel jij je voorbereid om dat gesprek te voeren?
  • Hoe kun je binnen jouw vakgebied ruimte maken voor crypto-educatie?
  • Welke rol speelt nieuwsgierigheid in jouw aanpak als docent of begeleider?
  • Wat heb jij zelf nodig om jongeren beter te kunnen begeleiden in deze digitale economie?

 

Heb je interesse in wat wij doen?

Neem contact op met Cryptotakkies

 

Wil je leren over de techniek achter digitale muntjes?

Doe dat dan bij ons 📚 👇🏾

Starten met cryptocurrencies

 

Samen experimenteren met crypto?

Wij geloven dat je leren niet alleen doet met theorie, maar ook door te doen. Zelf ervaren hoe digitaal geld werkt is een krachtig onderdeel van het leerproces. Wil je ervaren hoe crypto werkt? Experimenteer samen met leerlingen via OKX. Een MICAR-geregistreerde aanbieder en een van onze partners. Je kunt bij registratie €20 aan bitcoin verdienen 👇🏾

Leren bij OKX

 

Wil je op de hoogte blijven? 🎓

Inschrijven voor Cryptotakkies nieuwsbrief

 

Geschreven door Nicole Wong-Swie-San

Ook interessant