Hogeschool Rotterdam maakt studenten bekend met Web3 ⭐️
Bij Cryptotakkies zijn we van mening dat alle jongeren en jongvolwassenen de kans verdienen om vrije en onafhankelijke denkers te worden die hun eigen toekomst kunnen vormgeven 🌍. Deze toekomst kunnen zij realiseren door bewust te investeren in zichzelf en in anderen.
Tijdens onze missie om jongeren voor te bereiden op (een carrière in) Web3 kwamen we per toeval in contact met Kim Strien, docent ondernemerschap aan de Hogeschool Rotterdam.
GenZ voorbereiden op een baan in Web3 📊
Kim had een eenvoudig doel: studenten op jonge leeftijd laten nadenken over hun eigen financiële toekomst.
Waar vroeger geld en financiën taboeonderwerpen waren, wordt het steeds belangrijker om hierover te praten. Studenten komen via sociale media namelijk in aanraking met platforms en individuen die claimen “snel rijk te worden!” of luxe reizen maken dankzij een “passief inkomen”. Maar in hoeverre is dit waar en hoe verhoudt dit zich tot cryptocurrencies?
Naast het vergroten van de financiële kennis 📚 van haar studenten, was er een behoefte om technische aspecten van de nieuwe financiële wereld in eenvoudige taal uit te leggen. Kim nam in 2021 contact op met Cryptotakkies om de mogelijkheden voor een gastles over Bitcoin, blockchain en cryptocurrencies te bespreken.
Kim ontdekte dat voor veel jongeren en jongvolwassenen de ontwikkelingen en de benodigde informatie om goede financiële beslissingen te nemen, ingewikkeld of zelfs onbekend zijn. Hoe kunnen we jongeren helpen om wijze keuzes te maken die hen voorbereiden op de arbeidsmarkt en financiële stabiliteit?
🔵 Kim: “Ik vond de informatie best ingewikkeld en niet per se toegankelijk. Het is dan ook begrijpelijk dat studenten het lastig vinden om hun eerste financiële beslissingen te nemen.”
Met deze vragen en de behoefte aan duidelijke informatie over populaire onderwerpen zoals Bitcoin, blockchain en cryptocurrencies, hebben we samen met de Hogeschool Rotterdam een gastles ontwikkeld voor het keuzevak 🛠. Hierin hebben we geprobeerd een juiste balans te vinden tussen echtheid, volledigheid en relevantie bij het overbrengen van complexe informatie.
🔵 Kim: “Tijdens de workshop nam Raoul de studenten stap voor stap mee in de technologie achter blockchain. Het was voor iedereen te begrijpen en voor de mensen die al basiskennis hadden kwam een stuk verdieping aan bod ✅.“
Het keuzevak is beschikbaar gesteld voor studenten vanuit alle opleidingsrichtingen van de Hogeschool Rotterdam. We kunnen met trots vermelden dat we al 1800 studenten van diverse studierichtingen mogen enthousiasmeren.
🔵 Kim: “Dit was precies wat we nodig hadden en wilden bereiken 🚀. Studenten positief activeren om zelf verder opzoek te gaan naar informatie en hun kennis te vergroten.”
We zijn trots en verheugd dat we in het nieuwe schooljaar 2023-2024 deze samenwerking kunnen en mogen voortzetten!